Muzyka i ekonomia

przez | 24 marca, 2021

W tym artykule zbadamy kataklizm, przed którym stoi przemysł Stanów Zjednoczonych, na przykładzie przemysłu muzycznego, prostego w porównaniu z przemysłem motoryzacyjnym czy energetycznym. Jednakże, w prostocie tego przykładu możemy odkryć pewne lekcje, które odnoszą się do wszystkich branż.

W swoim artykule internetowym „The Inevitable March of Recorded Music Towards Free”, Michael Arrington mówi nam, że sprzedaż płyt CD z muzyką nadal spada w zastraszającym tempie. „Artyści tacy jak Prince i Nine Inch Nails lekceważą swoje wytwórnie i albo rozdają muzykę, albo każą swoim fanom ją kraść… Radiohead, które nie jest już kontrolowane przez swoją wytwórnię Capitol Records, wystawiło swój nowy album w formie cyfrowej na sprzedaż w Internecie za dowolną cenę, jaką ludzie chcą za niego zapłacić.” Podobnie jak wielu innych w ostatnich latach, Arrington przypomina nam, że jeśli nie uda się stworzyć skutecznych prawnych, technicznych lub innych sztucznych przeszkód dla produkcji, „prosta teoria ekonomii dyktuje, że cena muzyki [musi] spaść do zera, gdy więcej 'konkurentów' (w tym przypadku słuchaczy, którzy kopiują) wejdzie na rynek.”

O ile suwerenne rządy, które podpisały się pod Uniwersalną Konwencją Praw Autorskich, nie podejmą drastycznych środków, takich jak proponowany obowiązkowy podatek muzyczny, aby wesprzeć przemysł, praktycznie nie istnieją żadne ekonomiczne lub prawne bariery, które mogłyby powstrzymać cenę nagranej muzyki przed spadkiem w kierunku zera. W odpowiedzi na to, artyści i wytwórnie prawdopodobnie powrócą do skupiania się na innych strumieniach przychodów, które mogą być i będą wykorzystywane. Są to w szczególności: muzyka na żywo, sprzedaż towarów i limitowane edycje fizycznych kopii ich muzyki.

Według autora Stephena J. Dubnera, „najmądrzejszą rzeczą w Rolling Stones pod wodzą Jaggera jest pracowite, korporacyjne podejście zespołu do tras koncertowych”. Ekonomia muzyki pop obejmuje dwa główne strumienie dochodów: sprzedaż płyt i zyski z tras koncertowych. Sprzedaż płyt jest a) nieprzewidywalna; i b) podzielona pomiędzy wiele stron. Jeśli nauczysz się, jak efektywnie koncertować, zyski – włączając w to nie tylko sprzedaż biletów, ale także sponsoring korporacyjny, sprzedaż koszulek, itp. mogą być oszałamiające. Możesz zasadniczo kontrolować, ile zarabiasz, dodając kolejne daty, podczas gdy trudno jest kontrolować, ile płyt sprzedajesz.” („Mick Jagger, Profit Maximizer”, Freakonomics Blog, 26 lipca 2007).

Aby zrozumieć problemy, jakie przyniosły media cyfrowe w przemyśle muzycznym, sięgnijmy do danych, na których przemysł ten najbardziej się opiera. Dane te pochodzą z firmy Neilsen SoundScan, która prowadzi system zbierania informacji i śledzenia sprzedaży. Co najbardziej istotne dla tematu tej kolumny, SoundScan zapewnia oficjalną metodę śledzenia sprzedaży muzyki i produktów wideo w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Firma gromadzi dane co tydzień i udostępnia je w każdą środę subskrybentom ze wszystkich stron przemysłu muzycznego. Są wśród nich dyrektorzy wytwórni płytowych, firm wydawniczych, detaliści muzyczni, niezależni promotorzy, producenci i dystrybutorzy rozrywki filmowej oraz firmy zarządzające artystami. Ponieważ SoundScan dostarcza danych o sprzedaży wykorzystywanych przez Billboard, wiodący magazyn branżowy, do tworzenia swoich list przebojów, rola ta sprawia, że SoundScan jest oficjalnym źródłem informacji o rekordach sprzedaży w przemyśle muzycznym.

Quo vadis? Według Neilsen Soundscan, „W sfragmentaryzowanym świecie mediów, w którym technologia zmienia nawyki konsumentów, muzyka na dal jest ścieżką dźwiękową naszego codziennego życia”. Według Music 360 2014, trzeciego corocznego, dogłębnego badania Nielsena na temat gustów, przyzwyczajeń i preferencji amerykańskich słuchaczy muzyki, 93% populacji kraju słucha muzyki, spędzając ponad 25 godzin tygodniowo na słuchaniu ulubionych utworów.”

Dla większości Amerykanów muzyka jest najważniejszą formą rozrywki. W badaniu przeprowadzonym w 2014 roku 75% respondentów stwierdziło, że aktywnie wybiera słuchanie muzyki zamiast innych rozrywek medialnych. Muzyka jest częścią naszego życia przez wszystkie pory dnia. Jedna czwarta słuchania muzyki ma miejsce podczas prowadzenia samochodu lub jazdy w pojeździe. Kolejne 15% naszego tygodniowego czasu poświęconego muzyce ma miejsce w pracy lub podczas wykonywania obowiązków domowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *