Obsluga kompresji

przez | 26 kwietnia, 2021

Istnieje wiele różnych typów kompresorów, które mogą być używane do produkcji muzyki. Każda wersja sprzętowa lub programowa implementuje 4 podstawowe elementy sterujące, które mogą pomóc w kształtowaniu brzmienia. Są to:

Threshold (Próg)
Attack
Release
Ratio

Threshold
Ustawiony w decybelach, Threshold kontroluje, kiedy kompresor powinien zostać aktywowany. Jak tylko część sygnału przekroczy wartość Threshold, kompresor zaczyna redukować wzmocnienie zgodnie z ustawieniami Attack, Release i Ratio.

Attack
Regulacja Attack w kompresorze wpływa na wiodący transjent dźwięku. Określa ona zasadniczo, jak długo kompresor będzie potrzebował, aby osiągnąć maksymalną redukcję wzmocnienia.

Szybka regulacja Attack spowoduje, że kompresja dźwięku rozpocznie się bardzo wcześnie. Jest to pomocne przy kontrolowaniu dźwięku, który może zawierać niepożądane głośne skoki głośności. Użycie szybkiego ataku oznacza, że kompresor natychmiast zaciśnie się na każdej części sygnału, która przekroczy wartość progową.

Ponieważ wiele wysokich częstotliwości jest zawartych w początkowych transjentach sygnału, użycie szybkiego ataku może czasami zredukować te częstotliwości do punktu, w którym dźwięk staje się matowy. Jest to szczególnie problematyczne jeśli pracujemy z bardzo jasnym instrumentem prowadzącym, który wymaga kontroli dynamiki. Zwiększając czas Attack, powinieneś być w stanie znaleźć równowagę pomiędzy reagowaniem na szybkie zmiany dynamiki i zachowaniem transjentów sygnału.

Release
Regulacja Release określa jak długo trwa powrót dźwięku do poziomu sprzed kompresji po przekroczeniu progu. Jeśli jest ustawiona zbyt szybko, dźwięk będzie się natychmiast odbijał od słuchacza po kompresji, co często może powodować nieprzyjemny efekt pompowania wzmocnienia. W niektórych rodzajach muzyki, wprowadzenie efektu pompowania jest wręcz pożądane (np. Dance), ale jeśli nie jest kontrolowane prawidłowo za pomocą ustawienia Release, może to często brzmieć bardzo nienaturalnie i męcząco dla ucha.

Kluczem jest znalezienie czasu Release, który działa w tandemie z wybranym ustawieniem Attack, tak aby każda zmiana dynamiki, która jest nadawana dźwiękowi, utrzymywała lub uzupełniała groove utworu.

Ratio
Ratio kontroluje rzeczywistą wielkość redukcji wzmocnienia, która następuje gdy sygnał przekroczy próg Threshold.

Ratio 6:1 oznacza, że za każdym razem, gdy sygnał przekroczy próg o 6dB, kompresor pozwala na rzeczywiste zwiększenie mocy wyjściowej o 1dB. Im wyższe ustawienie Ratio, tym bardziej kompresor zgniata dźwięk, a tym samym daje twardszą kontrolę. Niższe ustawienia Ratio zazwyczaj skutkują większym dźwiękiem, jednak istnieje ryzyko, że nie będzie zastosowana wystarczająca kontrola dynamiki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *